تاریخ : 12. شهريور 1397 - 13:44   |   کد مطلب: 2126
گزارشی از نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی در بیرحند
وقتی تصویر شهید بصیری پور بر دفتر دانش آموزان مشق می شود
«حمایت از کالای ایرانی» شعاری که در منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از کارگر ایرانی به عنوان شعار سال مطرح شد و حال در آستانه سال تحصیلی جدید به همت جوانان بیرجندی، مریدانی که در راستای اطاعت از فرامین مرادشان آتش به اختیار در این عرصه گام نهاده‌اند و بدون هیچ چشمداشتی تنها و تنها برای تحقق این شعار که ما می‌توانیم دست به کار شده‌اند، رنگ عمل به خود گرفته است، آری چند روزی است بنرهای سطح شهر خبر از برپایی نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی را می‌دهند.

به گزارش مهر مشرق ، «حمایت از کالای ایرانی» شعاری که در منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از کارگر ایرانی به عنوان شعار سال مطرح شد و حال در آستانه سال تحصیلی جدید به همت جوانان بیرجندی، مریدانی که در راستای اطاعت از فرامین مرادشان آتش به اختیار در این عرصه گام نهاده‌اند و بدون هیچ چشمداشتی تنها و تنها برای تحقق این شعار که ما می‌توانیم دست به کار شده‌اند، رنگ عمل به خود گرفته است، آری چند روزی است بنرهای سطح شهر خبر از برپایی نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی را می‌دهند. ساعت 18 است و طبق اطلاعیه موعد گشایش نمایشگاه. صاحبان غرفه‌ها آرام آرام در محل کارشان حاضر می‌شوند، تا آماده شدن غرفه‌داران با یکی از مشتریان که دقایقی در انتظار ایستاده است به گفتگو می‌پردازم، رضایی که طبق گفته‌اش روز گذشته برای خرید از نمایشگاه به این محل آمده و با توجه به کیفیت لوازم ارائه شده در نمایشگاه فرصت را غنیمت شمرده تا بار دیگر برای حمایت از تولیدکنندگان بومی استانش در حد وسعش مشتری‌شان شود. وی محل برگزاری نمایشگاه را از این جهت که در جنب پارک وحدت و مسجد و تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید:« این مکان‌سنجی باعث شده که خانواده‌ها ضمن بازدید از نمایشگاه بتوانند هم به تفریحشان برسند و هم به عبادتشان و این را نشان از متعهد بودن مسئولین این نمایشگاه می‌داند و تنها گلایه‌اش را عدم اطلاع‌رسانی عنوان می‌کند که اگر بیشتر از این بود قطعا استقبال مردم بیش‌تر از آن‌ها بود.»

کالاهایی که نماد اتحاد هستند

وارد نمایشگاه می‌شویم اگر چه غرفه «مشکات» و «مشعر» در روبروی درب ورودی جلوه می‌کند اما اولین غرفه را محصولات ماهان به خود اختصاص داده و با ارائه محصولات ایرانی مشتری‌ها را به سوی خود می‌خواند، گام به گام که به پیش می‌روی حس خوشایندی به تو دست می‌دهد زیرا اگر چه این نمایشگاه در سطح بین‌المللی نیست اما همین اندازه که برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی تعدادی از جوانان این سرزمین دست به کار شده‌اند جای بسی خوشحالی  دارد. غرفه‌ها را یکی یکی رد نموده و در میان محصولاتشان آثاری از صنایع دستی نیز به چشم می‌آید که نشان از وحدت نهادهای اجرایی استان برای برپایی غرفه «آذر مهر» می‌دهد. در کنار این غرفه لحظاتی بر روی کرسی‌های که برای استراحت افراد پیش‌بینی شده می‌نشینم تا نظر افراد را از نظر کیفیت محصولات ارائه شده و نحوه اداره نمایشگاه جویا شوم.  زهرا سبزه‌کار، فردی است که با تشکر از مسئولین این اقدام را در راستای شعار سال می‌داند و طوری که معلوم است مشتری هم بوده است چرا که با نشستن بر روی صندلی بغل دستم محصولاتش را یکی‌یکی چک نموده و زیر لب رضایتش را ابراز می‌کند. پیشنهاد وی برای مسئولین نمایشگاه این است: «که اگر مدیریت بییش‌تری بر روی غرفه‌ها می‌شد و مجهز به خدماتی در حد امکانات موجود در سایر فروشگاه‌ها بود و ورود و خروجی تفکیک می‌شد نظم بهتری برقرار بود و همچنین اگر هر غرفه محصولاتش را در بسته‌هایی به نام همان غرفه به مشتری عرضه می‌کرد خود نوعی تبلیغ نیز به حساب می‌آمد. سبزه‌کار بهترین بازه زمانی جهت برگزاری نمایشگاه را آغاز ماه مهر می‌داند چرا که در آن زمان والدین بهتر نیار فرزند دانش‌آموزشان را تشخیص داده و هر محصولی را به اندازه می‌خرند.»

محصولاتی صددرصد ایرانی اسلامی

صوت اذان فضای نمایشگاه را دربرمی‌گیرد و خبر از وقت نماز می‌دهد، به سمت نمازگزاران می‌روم، بعد از اقامه نماز خیل زیادی از مردم روانه بازید از غرفه‌ها می‌شوند. خروج تعدای از افراد با دست پر نشان از رضایتمندی آن‌ها دارد. آرزو قربانی از جمله غرفه‌دارانی است که از برپایی نمایشگاه رضایت کامل دارد و با انرژی مضاعف در پاسخ به این سؤال که چند درصد از کالاهایتان ایرانی است قاطعانه می‌گوید: «صد درصد ایرانی و اسلامی است، و از روز سوم شهریور که نمایشگاه برگزار شده فروش خوبی داشته‌ایم و امیداورم مشتری نیز از محصولات ما رضایت داشته باشد.» با صحبت این غرفه‌دار کنجکاوی‌ام بیشتر می‌شود تا از ایرانی بودن کالاها اطمینان خاطر یابم، برای نمونه تعدای از اقلام را در دست می‌چرخانم و با جمله تولید ایران از ایرانی بودنش اطمینان می‌یابم در این بین اگر چه بر روی تعدادی از محصولات، تصویر تعدادی از قهرمانان قصه‌های ایرانی را بر خود حک نموده‌اند اما جالبتر از آن طرح‌هایی است که بر روی دفترها به تصویر کشیده شده است، مشاهیر و مفاخر استان، محصولات کشاورزی و در نهایت تنها شهید مدافع استان که نشان از محصولات بومی استان  در کنار دیگر اقلام ایرانی است.‌

پرفروشترین محصول کالای بومی استان است

محمدرضا زیوری از جمله مسئولین برپایی نمایشگاه نیز در میان مردم چرخ می‌زند و تمام نمایشگاه را با دیگر همکارانش مدیریت نموده تا کاستی در کار نباشد و مشتری‌ با رضایت کامل فضا را ترک نماید. وی بازه زمانی ارائه نمایشگاه را برای مردم از سوم تا هشتم شهریور، 6 روز می‌داند و می‌گوید: «هدف از برگزاری این نمایشگاه نهادینه شدن استفاده از کالای ایرانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.» زیوری محصولات غرفه‌ها را صددرصد ایرانی ذکر نمود و عنوان کرد: «اگر چه بعضی از اقلام صددرصد آن ایرانی نیست اما تا جایی که امکان داشته سعی بر این شده که کالای تمام ایرانی عرضه نماییم.» وی هزینه اولیه چهار طرح کار شده بر روی دفترهای 40 برگ، 60برگ، 80 برگ و 100 برگ را 15 میلیون تومان برآورد نمود و افزود: « از روز اول تاکنون این طرح‌ها مشتری زیادی داشته و باعث شده نهادهایی از جمله سازمان میراث فرهنگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و سازمان صنعت و معدن حمایت خود را از این کالای بومی ابراز نموده‌اند و مهم‌تر از آن مردم استان با وجود این که جنس چینی شاید به وفور در بازار یافت شود اما از این طرح استقبال نموده و پیشنهاد داده‌اند که با توجه به تعداد افرادی که در این کار اشتغال یافته‌اند آمادگی خود را برای خرید و حمایت اعلام نموده‌اند.» زیوری با بیان اینکه ارائه محصولاتی که از گذشته در دست غرفه‌داران بوده با همان قیمت سابق به مشتری عرضه می‌شود، گفت: «با توجه به نوسان قیمت در بازار، این بالا و پایین شدن‌ها دامنگیر فروشنده ما نیز شده و بعضا مجبور است به تناسب خریدی که دارد با افزایش قیمت محصولش را در اختیار مشتری قرار دهد. اما با این وجود نیز قیمت اقلام ارائه شده را 10 درصد کمتر از محصولاتی دانست که از تهران وارد بازار می‌شود.» وی تصریح نمود: «این سازمان حمایت بی‌دریغانه‌ای از غرفه‌داران داشته است. همچنین طبق توافقی که با آموزش و پرورش شده قرار بر این است که بازه زمانی نیمه دوم مهرماه غرفه‌های کالای ایرانی در مدارس برپا شود و کلیه تقاضای مخاطبان را پوشش دهد.»

نه به کالای خارجی

آخرین کلام زیوری این بود که صحبت به تنهایی دردی را درمان نخواهد کرد و تا زمانی که مسئولین در میدان عمل گام نگذارند کالای ایرانی درجا خواهد زد اما تلاش جوانان به این موارد ختم نخواهد شد و سعی آن‌ها بر این است که علیرغم تمام کارشکنی‌ها سال‌ به سال با ارائه طرح‌های بومی بیش‌تر نیاز مخاطبان را پوشش خواهند دهند. آری حال که جوانان با این دغدغه، خودجوش پا در میدان گذاشته‌اند کاش متولیان امر به فکر منفعت خود نبوده و اگر چه کالای بیگانه برای آن‌ها منفعتی بیش از 30 درصد دارد اما ای کاش 7 درصدی که از کالای ایرلانی عایدشان می‌شد را با این تفکر بر کالای بیگانه ترجیح می‌دادند که این کالا تنها برای آنها سود ندارد بلکه در کنار این نفع تعدای جوان در داخل به کشور به کار گرفته می‌شوند و با این هدف روزی در حوزه‌هایی که به زعم برخی به پای کالای بیگانه نمی‌رسیم به خودکفایی رسیده و استقلال فرهنی که از شعارهای پیروزی انقلاب است را محقق نماییم.

 

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/