آخرین اخبار

تاریخ : 25. تير 1398 - 23:24   |   کد مطلب: 2208
گزارشی از جمع بندی سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به استان؛
از مشکل ماندگاری کم معلمان تا بحران کمبود فضای آموزشی
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه معاونین وزیر آموزش و پرورش به دعوت مجمع نمایندگان استان روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و از دانشگاه بیرجند، پیام نور خراسان جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و مدارس استان بازدید کردند و در نشست جمع بندی مسائل و مشکلات مختلف آموزش عالی و آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مهر مشرق ، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه بحث ماندگاری معلمان در نهبندان بسیار کم است، گفت: باید مزایای برای این منطقه محروم در نظر گرفته شود چرا که در نهبندان به شدت معلمان تقاضای انتقال به مرکز استان دارند.

نشست جمع بندی مسایل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 مدارس عشایری در استان احیاء شود

« فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از استان خراساتن جنوبی عشایر هستند اما مدارس عشایری فراموش شده لذا باید امروز این مدارس در استان احیاء شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خوابگاه های مردمی استان فراموش شدند که باید تعیین تکیلف شوند، افزود: اگر می‌خواهیم دانش آموزان خراسان جنوبی مشکلی در ترک تحصیل نداشته باشند باید خوابگاه‌های دولتی دیده شود و با تعطیلی آن به استان ضربه می‌زنیم.

فلاحتی ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دولت مشارکت کنند تا خوابگاه‌های مردمی در نقطه محرومی مانند خراسان جنوبی ممنوعیت نداشته باشد و افزایش یابد.

وجود 17 مدرسه مختلط در شهرستان قاین

وی با بیان اینکه نرم دانش آموزی در سراسر کشور یکسان درنظر گرفته شده، ادامه داد: اما در خراسان جنوبی جمعیت پراکنده است و نتیجه آن این امر شده که در شهرستان قاین 17 مدرسه مختلط هستند.

 نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی باید مدارس مختلط استان صفر شود، بیان کرد: نتیجه مختلط بودن مدارس در این مناطق ترک تحصیل دانش آموزان مذهبی و متعهد می شود اما باز ما در مجلس به دنبال اختصاص اعتباری برای بیسوادی هستیم؛ باید از همین ابتدا اعتبار اختصاص دهیم و نرم مدارس خراسان جنوبی را کاهش دهیم.

فلاحتی درخواست کرد فضاهای خالی دانشگاه پیام نور استان برای دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.

 

بحران کمبود فضای آموزشی در بیرجند/ کمبود 238 کلاس درس در مهرشهر

حجت الاسلام«محمد باقر عبادی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مظلوم است و هیچ دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون به آموزش و پرورش آنطور که باید توجه نکرده در حالی که تمام کشورهای توسعه یافته برای این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار داشت: رقابت در دنیا بر سر آموزش و پرورش است که پرورش نیروی انسانی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه اولویت نخست و بزرگترین گنج خراسان جنوبی نیروی انسانی است که باید حفظ شود، افزود: جای تاسف دارد که دانشگاه فرهنگیان استان فضای فیزیکی نامناسبی دارد در حالی که اکنون بهترین زمان برای جذب استعدادهای برتر و نخبگان است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ جای خراسان جنوبی به اندازه بیرجند دچار بحران فضای آموزشی نیست، گفت: مهرشهر با 238 کلاس درس مواجه است.

 حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: حاشیه شهر بیرجند (حاجی آباد، امیرآباد، چهکند و...) که همه از روستاها مهاجرت کردند نیز 63 کلاس درس نیاز دارد و با تمام معنا با کمبود فضای آموزشی در مرکز استان مواجه هستیم که باید برای این مهم چاره اندیشی شود.

 

تجهیزات کمک آموزشی شهرستان‌های خراسان جنوبی صفر است

«محمدرضا امیرحسنخانی»نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسخه خراسان جنوبی با کل کشور متفاوت است، گفت: متاسفانه در استان آزمایشگاه کافی وجود ندارد و تجهیزات کمک آموزشی در شهرستان های خراسان جنوبی صفر است.

وی بیان کرد: اگر مجتمع آموزش عالی در فردوس و یا برخی از شهرستان ها شکل بگیرد و دانشگاه فرهنگیان هم زیرمجموعه آن شود می‌توان از همه امکانات استفاده کنیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقص اصلی ما عدم توجه به آموزش و پرورش در کشور است، عنوان کرد:  اگر اختلاس و مشکل اقتصادی وجود دارد به دلیل عدم توجه به آموزش و پرورش است.

امیرحسنخانی افزود: دانشگاه فرهنگیان دختران در فردوس وجود دارد و برای افزایش ظرفیت آن باید کد مستقل به این دانشگاه داده شود.

 

از مشکل ماندگاری کم معلمان تا حذف تغذیه مدارس عشایری

«نظر افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث ماندگاری معلمان در نهبندان بسیار کم است، گفت: باید مزایای برای این منطقه محروم در نظر گرفته شود چرا که در نهبندان به شدت معلمان تقاضای انتقال به مرکز استان دارند.

وی ادامه داد: باید نیروهای تازه استخدام به این مناطق اعزام شوند اما از این جهت هم دچار مشکل هستیم چرا که حقوق معلمان حق التدریس پایین است و انگیزه ندارند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بحث تغذیه مدارس عشایری درنظر گرفته شود و از این امر غافل نشویم چرا که چهره بسیاری از دانش آموزان نشان می‌دهد که حذف این تغذیه درست نیست.

افضلی به توزیع کتب درسی رایگان در زابل و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و بیان داشت: اما در شهرستان مرزی نهبندان که نزدیک این استان‌ها است باید برای کتب درسی هزینه پرداخت شود و این در شرایطی است که هر آنچه برای استان سیستان و بلوچستان درنظر گرفته می شود برای مناطق جنوبی استان خراسان جنوبی هم صدق می کند.

وی با بیان اینکه هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزی با توجه به پراکندگی جمعیت و وسعت شهرستان نهبندان کم است و باید تجدیدنظر شود، ادامه داد: در شهرستان نهبندان با مشکل مشکوک تابعیت مواجه هستیم و باید هزینه آموزشی این افراد درنظر گرفته شود.

نشست ویژه خراسان جنوبی در کمیسیون آموزش مجلس برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ هفته آینده جلسه ویژه ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای سفر اعضای این کمیسیون به خراسان جنوبی برگزار می شود.

محمدمهدی زاهدی در نشست جمع بندی سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت به خراسان جنوبی افزود: استاندار خراسان جنوبی و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از مسئولان استان را هم به این جلسه دعوت می کنیم.

وی گفت: امیدواریم به جمع بندی عملیاتی خوبی در نشست تهران برسیم به همین دلیل وارد جزئیات کار نمی شویم و از نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس تشکر می کنم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما خدمتگزار مردم و مسئولان در مجلس هستیم چون اگر مجلس و دولت در تعامل با هم باشند حاصل آن مفید و نصیب میدان عمل می شود.

وی اظهار داشت: اگر تعامل و همراهی نباشد، ضررش به همان میدان که اینجا دانشگاه هاست، می رسد.

زاهدی بیان کرد: این سفرها موجب تقویت همدلی و تعامل شده و به ما دیدگاه میدانی خوبی می دهد وقتی از نزدیک به اینجا می آییم متوجه می شویم که نقش دانشگاه در این منطقه صرفاً آموزشی نیست بلکه در نگهداشت جمعیت و امنیت اثرگذار است و در آمایش باید تجدیدنظر شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی خراسان جنوبی ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای همسایه را دارد باید شرایط آن را فراهم کنیم و حضور ما به شکل میدانی اثر خوبی دارد و در مباحث بودجه ای و قانون گذاری اثر خود را می گذارد.

 

تغییر سرفصل‌های درسی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته

ابراهیم صالحی‌عمران رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور در سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خراسان‌جنوبی، گفت: نیازمند تجهیز و تکمیل گارگاه‌های آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای هستیم.

وی از اجرای 300 پروژه عمرانی در سطح دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور خبر داد و افزود: برای سال تحصیلی جاری 130 نفر اعلام ظرفیت شده و برای جذب بیشتر دانشجو در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای نیازمند تجهیز دانشگاه‌ها هستیم.

صالحی‌عمران با بیان اینکه امسال تمام سرفصل‌های درسی دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تغییر می‌کنند، بیان داشت: همچنین در سال جاری 13 رشته کارشناسی ناپیوسته را در این استان افزایش دادیم.

حسین سیمایی‌صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص مراکز علمی از نظر کمی شاهد پیشرفت و توسعه‌های خوبی بودیم.

وی بر لزوم توجه به ارتقای کیفیت آموزش عالی تأکید و تبیین کرد: در آموزش عالی باید به سمت انسجام باشیم نه انحلال و برای کیفیت و قدرتمند شدن در آموزش عالی تلاش کرد.

 

نمی‌توان نسخه واحدی برای کشور پیچید

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خراسان‌جنوبی قطب دانشگاهی است، بیان داشت: نمی‌توان نسخه واحدی برای کشور پیچید لذا با سفر به استان‌ها به دنبال اجرای سیاست‌های درست هستیم.

سیمایی‌صراف اعلام کرد: در قانون مکلف شدیم دانشگاه‌ها را به سمت بین‌المللی شدن هدایت کنیم و خراسان‌جنوبی این ظرفیت را دارد و باید ضمن رعایت مباحث امنیتی، از افراط و تفریط پرهیز شود.

حجت‌الاسلام علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر مجموع املاک مدارس خراسان‌جنوبی دو هزار و ۲۱۸ ملک است، گفت: یک هزار و ۷۰ ملک آموزش و پرورش در خراسان‌جنوبی فاقد سند مالکیت است.

وی اتمام پروژه‌های نیمه تمام در استان‌ها را از اولویت‌ها دانست و بیان داشت: اگر بودجه و اعتبارات در اختیار باشد برای سنددار کردن املاک و ایجاد درآمد پایدار از آن‌ها تمرکز خاصی خواهیم داشت.

دانشگاه بیرجند نسبت به دانشگاه‌های هم‌تراز اعتبارات کمتری دارد

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: با وجود اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های مرزی گروه ج است اما این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های هم‌تراز خود مانند دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه زابل از اعتبارات کمتری برخوردار است.

احمد خامسان افزود: در سال جاری و سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان به دلیل طرح توازن از اعتبارات دانشگاه کسر و این موضوع باعث شده است دانشگاه بیرجند از لحاظ اعتبارات مالی در سطح پایین‌تری از دیگر دانشگاه‌های هم تراز قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بومی گزینی یکی از مواردی است که بر جمعیت دانشجویی ما تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس دانشگاه بیرجند بر لزوم توجه به دانشگاه‌های استان های مرزی تاکید کرد و گفت: رویکرد آموزش عالی در خراسان جنوبی فراتر از تولید علم و تربیت نیروی انسانی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آموزش عالی عامل اصلی پایداری جمعیت و توسعه و امنیت پایدار استان است، تضعیف آموزش عالی به نوعی تضعیف کل کشور است.

خامسان گفت: دانشگاه بیرجند به عنوان اولین موسسه آموزش عالی استان با ۴۳ سال قدمت، ۳۳ درصد جمعیت دانشجویی استان و ۴۱ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های دولتی استان و ۲۲ درصد فضای کاربردی موجود دانشگاه‌های استان را دارا است.

وی درخصوص بازنگری مجوز استخدام اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی و سهولت جذب دانشجویان افغان با توجه به مرز طولانی این استان با افغانستان پیشنهادات کاربردی ارائه کرد.

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/