آخرین اخبار

تاریخ : 13. بهمن 1398 - 9:08   |   کد مطلب: 2672
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی می گوید: از درخواست واگذاری صندلی ریاست تا دلایل لغو پروازها.

به گزارش مهر مشرق ، مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی می گوید: از اواخر آذرماه تا کنون، برخی از پروازهای فرودگاه بیرجند لغو شده است که دلیل اصلی لغو این پروازها، کمبود ناوگان و همچنین مسائل جوی و آب و هوایی بوده است.

سلامی می افزاید: در واقع تعداد کل پروازهایی که طی این مدت لغو شده است 11 پرواز یا 22 پرواز رفت و برگشت بوده است که از این تعداد 3 پرواز به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، 2 پرواز به دلیل نقص فنی، 3 پرواز به دلیل عدم وجود سیستم یخ زدایی و بقیه هم به دلیل کمبود ناوگان ناشی از کمبود هواپیما یا شرایط نامناسب جوی و زمینگیر شدن هواپیماها در سایر شهرها بوده است.

 

وی با بیان اینکه غیر از استاندارد سازی هایی که در باند انجام شده است، اما گاهی اوقات مسائلی پیش می آید که برخی پروازها به دلیل شرایط جوی یا تحریم و ... لغو می شود که از دست ما خارج است و امیدوارم مردم بر ما و همکارانمان ببخشند. ما هم دوست داریم که تعداد پروازها افزایش و مسیرهای پروازی برای سفر به هر نقطه کشور ایجاد شود اما متاسفانه برخی از مسیرها پاسخگو و توجیه اقتصادی ندارد، اما ما تلاشمان را می کنیم و امیدواریم که مورد رضایت خداوند و مردم قرار بگیرد.

 

لغو پروازها از کمبود ناوگان تا شرایط نامناسب جوی

سلامی یادآور می شود: پروازهایی که به علت کمبود ناوگان، لغو می شود، از قبل به فرودگاه اعلام می شود. در واقع شرکت هواپیمایی ماهان تعدادی هواپیمای BAE دارد که در طی چند سال خدمات رسانی به مناطق مختلف دچار نقص فنی هایی شده است و از 16-17 هواپیمای آن اکنون بیشتر آن از دور خارج شده و فقط 3-4 فروند در سر خط هستند. به همین دلیل این شرکت مجبور است این تعداد هواپیما را در شرکت های مختلف توزیع کند، اما گاهی اوقات کم می آورد و مجبور به لغو پروازها می شود که اخیرا همین موضوع پیش آمد و این شرکت هواپیمایی نتوانست به تعهداتش عمل کند و تعدادی از پروازها را لغو کرد.

وی می افزاید: چند پرواز دیگر هم به دلیل شرایط آب و هوایی و بارش برف شدید در برخی از فرودگاه های کشور، لغو شد چرا که با بارش برف شدید، برخی پروازها در فرودگاه مربوطه زمینگیر می شوند که این موضوع تمام ناوگان و لگ پروازی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث لغو پروازها در سایر فرودگاه ها باشد.

وی اظهار می کند: چند مورد از لغو پروازها هم در صورتی بوده که هواپیما تا نزدیک شهر آمده است اما به علت برودت و وجود جبهه هوا و ابر شدید باران زا در آسمان، اصلا امکان نزول هواپیما از بالا به پایین ابر وجود نداشته و پرواز مجبور به برگشت شده است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با اشاره به یکی از پروازهای مشهد به بیرجند که تا نمیه راه آمده بود اما به دلیل برودت هوا مجبور به برگشت و لغو شد، می گوید: دلیل لغو این پرواز این است که در زمان برودت هوا، هواپیما پس از نشستن در فرودگاه نیاز به یخ زدایی پیدا می کند، اما چون سیستم یخ زدایی در فرودگاه بیرجند وجود ندارد، هواپیما مجبور به برگشت شد.

 

22مسیر پروازی در زمستان لغو شد

سلامی می افزاید: در واقع تعداد کل پروازهایی که طی این مدت لغو شده است 11 پرواز یا 22 پرواز رفت و برگشت بوده است که از این تعداد 3 پرواز به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، 2 پرواز به دلیل نقص فنی، 3 پرواز به دلیل عدم وجود سیستم یخ زدایی و بقیه هم به دلیل کمبود ناوگان ناشی از کمبود هواپیما یا شرایط نامناسب جوی و زمینگیر شدن هواپیماها در سایر شهرها بوده است.

وی در توضیح سیستم یخ زدایی اظهار می کند: اجرای این سیستم به دو نحوه انجام می شود که یک نوع آن، یخ زدایی از مناطق پروازی و باند پس از بارش برف است. در این خصوص هر وقت شاهد بارش برف در فرودگاه بیرجند بوده ایم، این نوع نحوه یخ زدایی به سرعت و بصورت شبانه روزی انجام شده و تاکنون هیچ پروازی به دلیل مشکل یخ زدگی باند لغو نشده است.

وی می افزاید: در زمان برودت هوا، تفاوت درجه دما با نقطه شبنم کم شده و به زیر صفر می رسد و یا رطوبت نسبی زیاد می شود، در این شرایط وقتی قرار است هواپیما ارتفاعش را کم کند و فرود آید، مشکلی برای نشستن آن بر روی باند وجود ندارد؛ اما پس از فرود لایه های یخی بر روی بال هواپیما تشکیل می شود که دیگر امکان تیکاف و پرواز مجدد برای آن وجود ندارد. برای رفع این مشکل، در فرودگاه های بزرگ مواد مخصوص بی آیس یا ضد یخ توسط بالابر روی هواپیما پاشیده می شود و باید ظرف ده دقیقه پس از آن پرواز انجام شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه این سیستم بی آیس باید توسط شرکت هندلینگ که شرکت خدمات زمینی مثل چسباندن پله، برق رسانی به هواپیما و ... انجام می دهد، آماده شود و ارتباطی به اداره کل فرودگاهها ندارد تصریح می کند: در فرودگاه بیرجند، شرکت هواپیمایی ایران ایر خدمات هندلینگ را هم برای پروازهای خود و هم سایر ایرلاین ها انجام می دهد. در این خصوص و طی چند سال اخیر مکاتبات متعددی برای تامین خدمات بی آیس در فرودگاه بیرجند داشته ایم، در حالی که تعداد پروازهایی که در فرودگاه بیرجند بسته به شرایط جوی به بی آیس نیاز پیدا می کند، بسیار کم است که این تعداد در سال جاری سه مورد و در سال گذشته دو مورد بوده است.

سلامی با اشاره به اینکه برای تامین دستگاه یخ زدایی 4-5 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، می گوید: در فرودگاه های بزرگ و مناطق سردسیر این ظرفیت فراهم است، اما در فرودگاه بیرجند به دلیل تعدد کم نیازمندی به بی آیس، این سرمایه گذاری صرفه فنی و اقتصادی ندارد، همچنین موادی که باید توسط دستگاه روی بدنه هواپیما ریخته شود، و یخ را از بین ببرد، دارای تاریخ انقضای پایین است و ممکن است در فرودگاه بیرجند یکسال بدون استفاده بماند و تاریخ انقضا شود.

 

پیگیری کرده ایم

وی تاکید می کند: علی رغم اینکه این موضوع به شرکت هندلینگ کننده مربوط است و تعداد پروازهای نیازمند این خدمت در بیرجند هم خیلی کم بوده و در طول سال به یکی دو مورد می رسد، اما باز هم در این خصوص مکاتبات و پیگیری هایی داشته ایم تا کمک شود که این موضوع برطرف می شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است، اما قول هایی برای تحقق آن داده شده تا سیستم بی آیس در فرودگاه بیرجند مستقر شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه اداره کل فرودگاه های استان مسئولیت تامین زیرساخت ها از جمله دستگاههای ناوبری، باندهای پروازی، ترمینال ها، اماکن و ... را برعهده دارد، می افزاید: باید گفت که دستگاه های ناوبری فرودگاه بیرجند شرایط کافی را برای نشست و برخاست هواپیماها دارد و هیچ پروازی در سال 1398 به دلیل کمبود یا اشکال دستگاه ناوبری یا به دلیل مشکلات زیرساختی لغو نشده است.

سلامی در پاسخ به اینکه چرا در موارد نقص فنی از پرواز جایگزین استفاده نمی شود، می گوید: متاسفانه کشور از نظر خرید هواپیما و قطعات در تحریم و شرایط سختی قرار دارد و وقتی هواپیمایی از دور خارج می شود امکان جایگزینی پرواز اصلا وجود ندارد. در حالی که باید یک شرکت هواپیمایی تعدادی از ناوگان ها را در حالت رزرو داشته باشد، اما این موضوع به دلیل کمبود ناوگان امکان پذیر نیست.

کمبود شدید ناوگان هواپیمایی در ایران

وی می افزاید: هم اکنون تعداد ناوگان هواپیمایی ایران در تمام سطح کشور 170 هواپیمای مسافربری در تمام ایر لاین ها است، این در حالی است که نیاز کشور در این خصوص حداقل 600 ناوگان هواپیمایی است. اما ما این تعداد هواپیما را نداریم و تحریم ها هم اجازه خرید ناوگان و قطعات را نمی دهد.

 

مردم نیمه پر لیوان را هم ببینند

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی تصریح می کند: سالانه بیش از هزار پرواز در بیرجند انجام می شود که حالا ممکن است 20-30 پرواز لغو شود . اما باید نیمه پر لیوان را هم دید چرا که طی این مدت بیش از 990 پرواز انجام شده و مردم به مقصد خود رسیده اند، توسعه استان رقم خورده،  گردشگرانی حضور پیدا کرده اند و سیستم های صنعتی، اقتصادی و سیاسی چرخیده که همه مرهون خدمات و تلاش های صنعت حمل و نقل هوایی است.

سلامی می افزاید: در حوزه زیرساخت ها، فاصله چندانی با استانداردهای دنیا نداریم و زیرساخت ها تکمیل تکمیل است. اما دستگاه های ناوبری وجود دارد که می تواند دید را بهتر و فرود را دقیق تر کند. اما خوشبختانه از ابتدای سال 98 تاکنون هیچ موردی از نیاز خلبانان به این موارد به وجود نیامده است.

وی می گوید: در بیرجند چون آب و هوا خوب و صافی وجود دارد میزان دید خلبان مناسب است و نیازی به دستگاه های ناوبری جدید وجود ندارد، البته این دستگاه ها بیش از 60-70 میلیارد تومان قیمت دارد که علاوه بر بالا بودن قیمت، به دلیل تحریم ها، اصلا امکان خرید این دستگاه از خارج کشور وجود ندارد.

وی تاکید می کند: از طرف دیگر انجام این هزینه در بیرجند اصلا ضروری نیست چرا که در طول امسال هیچ نیازی به این دستگاه احساس نشده و در واقع هیچ پروازی به دلیل کمبود دید افقی کنسل نشده است و دستگاه ناوبری که الان هم نصب است دستگاه دقیقی است که خلبان را برای نشستن هدایت می کند.

حضورم در مشهد به عنوان کارشناس خواهد بود

سلامی مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی در خصوص تصمیم واگذاری صندلی این اداره کل  به مدیری دیگر می گوید: ممکن است برای هر انسانی مشکلات و موارد شخصی ایجاد شود که متاسفانه برای بنده هم این مشکل اتفاق افتاده است.

وی می افزاید: بنده مشهدی هستم و پدر و مادرم که اکنون بالای 80 سال سن دارند، در این شهر مقدس سکونت دارند، اما متاسفانه اکنون پدرم به بیماری صعب العلاج و شرایط سختی دچار شده است که امکان حرکت را از او گرفته و از کار افتاده شده است. با توجه به اینکه دو برادر بزرگترم به مقام شهادت نائل آمده اند، اکنون بنده تنها حامی خانواده هستم، اما این شرایط و رفت و آمد دائمی برای انجام امور خانواده، برای من هم سخت است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی ادامه می دهد: به همین دلیل در این خصوص درخواستی مبنی به انتقال به مشهد ارائه داده ام تا علاوه بر خدمت در این شهر، بتوانم در کنار خانواده ام باشم. البته تاکنون در این خصوص موافقت کامل صورت نگرفته و موانعی وجود دارد، اما شفاها گفته شده است که به این درخواستم جواب مثبت داده خواهد شد.

سلامی در پاسخ به اینکه سمت بعدی اش چه خواهد بود هم بیان می کند: با توجه به اینکه پدر و مادر گنجینه های نایابی هستند و خدمت به ایشان از اجر و ثواب بالایی برخوردار است، هدف بنده از این انتقال فقط خدمت به خانواده است. در همین زمینه هر چه سمت بعدی ام سبک تر باشد بهتر است و اگر خواستند از تجربه و تخصص من هم استفاده کنند گوشه ای از کار را خواهم گرفت.

وی تصریح می کند: مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی  به تازگی منصوب شده است و بنده هم اعلام کرده ام که دوست ندارم با انتقال من به این اداره، تغییری در این انتصاب صورت بگیرد، به همین دلیل فعلا به عنوان کارشناس در کنار وی مشاوره خواهم داد.

وی ادامه می دهد: طی سالهای اخیر رده فرودگاه بیرجند ارتقاء زیادی داشته و اکنون جزو فرودگاه های خوب کشور است. همچنین 28 مسیر پروازی در هفته برای استان و توسعه مکفی است.

سلامی تاکید می کند: مردم خیالشان راحت باشد که دوستان ما در صنعت حمل و نقل هوایی ایثارگرانه کارشان را انجام می دهند و آنچه که در حوزه زیرساخت ها نیاز بوده است از جمله باندها، ترمینال، ناوبری، ساخت و ساز ترمینال به مساحت 4150 متر و محوطه سازی در حال انجام است.

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/