آخرین اخبار

تاریخ : 13. بهمن 1398 - 9:13   |   کد مطلب: 2673
فیلم سازان کهنه کار هنوز در خم مشکلات گرفتار هستند

به گزارش مهر مشرق ، کم نیستند فیلم سازهای جوانی که همان ابتدای ورود به صحنه با بی مهری مسئولان مواجه شده اند و بار سفر بستند و به استان های دیگر مهاجرت کردند و در سناریوی فیلم سازی استان می توان هنوز هم جای خالی شان را احساس کرد و آنهایی هم که مانده اند شاید صبورترین ها باشند که مانده اند و تلاش می کنند تا رسالتشان را به انجام برسانند و مشکلات را پشت سر بگذارند .

مشکلاتی از جمله حمایت مالی نشدن و سنگ اندازی بر سر راه دریافت مجوز ها و بدتر از همه خود سانسوری هایی که به جای رفع مشکلاتی از قبیل اعتیاد و آسیب های اجتماعی در قالب  تولید فیلم باعث دلسرد شدن فیلم سازان استان شده است .

«هادی صباغ زاده» یکی از  فیلم سازان شناخته شده استان است که  فعالیت گسترده اش را  از سال 63و در رشته تاتر شروع کرد و در همان سال ها بود که دست به قلم شد و نمایشنامه هایی نوشت و نیز در کنارش به داستان نویسی پرداخت و حتی با وورد به عرصه هنر های نمایشی گستردگی ووسعت این حوزه  وی را مجذوب خود کرد.

وی نمایش های هامون هامون است ، میثاق ، میراب  از سال های دور و این اواخر هم پنجره دوم از طبقه چهارم را نوشت و کار گردانی کرد.

او از سال  90 به عرصه سینما پا نهاد و فیلم بلند ناز گل را ساخت و فیلم  های سکوت قناری ها ، واکسی و زندگی را نیز کارگردانی کرد.

تله فیلم رنج ترنج و سا زناکوک را هم می توان در لیست نوشته های او دید که به دلیل  نبود حمایت مالی این دو فیلم ساخته نشد.

جای خالی حمایت

وی عمده ترین مشکل درزمینه فیلم سازی استان را جای خالی  حمایت مالی می داند و بیان می کند: اگر چه پتانسیل و ظرفیت های خوبی در استان وجود دارد اما دریغ از حمایت .

به گفته وی در مرحله طرح  فیلمنامه مسیر طولانی کاغذ بازی اداری و بی مهری دستگاه های مرتبط با فیلم سازی انگیزه کشی را در بین فیلم سازان به دنبال دارد و با اشکال ترا شی  و تنها گذاشتن هنرمندان فیلم ساز این موضوع بیشتر به چشم می آید.

به یاد دارد که در مرحله پایانی تولید فیلم ناز گل همه مسیولان حضور داشتند و رونمایی ازاین  فیلم با وجود شخصی ساز بودن خودی نشان داد اما زمان حمایت که شد همه پا پس کشیدند و حتی  برای پخش از شبکه استانی مکاتبه ای انجام ندادند.

به گفته وی حمایت نشدن برای پخش و اکرا ن فیلم ها هم مشکل دیگری است که هنرمندان فیلم ساز را ناامید از ادامه کار کرده است.

وی تاکید می کند: سینما کار دلی نیست که برای دلمان از هزینه شخصی و بدون حمایت اقدام به ساخت فیلم کنیم.

وی که سر خورده از مراجعه برای حمایت از طرف مسیولان است می افزاید: رسالت مسیولان استان وعده دادن بی عمل  و بدون پیگیری است مسیولان حوزه فیلم سازی و حتی نماینده مردم قولهای زیادی دادند که به آن ها هرگزعمل نشد.

وی توضیح میدهد:اگر بخواهم تعریف درستی از سینمای استان داشته باشم باید بگویم فضایی برای خلق آثار با دست خالی وکمترین امکانا ت است . به طوری که سال ها پیش آقا ی رفیعی نیزفیلم بلندی ساخت با حداقل امکانات یا در سال 90 ناز گل با کمترین امکانات و با عشق و علاقه هنرمندان به سرانجام رسید.

او ادامه می دهد: هنرمندان فیلم سازی مانند معتمدی ، مسافر، اسماعیلی و.. در حوزه فیلم کوتاه دستاوردهای خوبی داشته اند اما تنها در بستر جشنواره ها بوده است در حالی که رشد سینما  بستگی به جذب و حضورمخاطب دارد.

وی هم چنین می گوید:اما هنوز به نگاه حرفه ای گری نرسیده ایم سرمایه گذار ورود پیدا نکرده است و مشکلات زیادی داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه فیلم هایی در استان باعث جذب مخاطب می شود نیز می گوید: مخاطب و هنرمند دو عنصر  جدا نشدنی هستند و رویکردها متفاوت است  ساخت فیلم بومی برد کوتاهی دارد مگر آنکه خواسته باشیم فرهنگی را به تصویر بکشیم که برای مخاطب فرای همه مسایل  جذابیت داشته باشد.به عنوان مثال فیلم رنج ترنج در باره قصه فرش مود بود و به طور حتم در کل کشور و حتی خارج از کشور فراگیر و ووجه مشترک دارد، بنابراین تولید کننده به نحوه ی استفاده و تاریخ مصرف فیلم باید توجه کند.

وی بیان می کند:  تا کنون  تمرکزم به فرهنگ بومی بوده است چنانچه فیلم نیمه بلند نازگل در منطقه عشایر نشین سربیشه ضبط شد و به علاوه در فیلم های تولیدی دیگر هم به فرهنگ بومی توجه خاصی کرده ام.

وی  می افزاید: ساز نا کوک را اما متفاوت از دیگر آثار فیلم نامه ای ام نوشتم که چنانچه به مرحله تولید میرسید از آنجا که به مشکلات اجتماعی زنان در این فیلم نامه پرداخته ام می توانست رویکرد خوبی داشته با شد اما چون باید مانند دیگر فیلم نامه هایم با هزینه شخصی تولید می شد به مرحله آخر نرسید.

وی تاکید می کند: رسالت ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوان محدود به فیلم های کوتاه است نه بلند و دیگر اینکه هدف در انجمن سینمای جوان انتفاع اقتصادی نیست و در حد بسیار محدود و فقط در قالب جشنواره ها متجلی و هنرمند و فیلم ساز تربیت می شود.

 

به گفته وی برای موضوعات خاص هرگز در استان از هنرمند آزاد اندیش و یا تولیداتی که درد جامعه را در قالب فیلم بازگو کند حمایت نشده است و اگر فیلمی تولید شده است برای تحول فرهنگی نبوده است.

وی در خصوص حمایت انجمن سینمای جوان استان نیز می افزاید: انجمن سینمای جوان مانند آموزشگاهی است که می سازد و پرورش میدهد و وارد جامعه می کند.

کوبیدن برطبل بزرگ فرهنگ و هنر

وی ادامه میدهد: فیلم نازگل از سیمای استانی پخش شد و حتی در سینما بهمن بیرجند نیز اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت. چنانچه حمایت دستگاههای اجرایی از بعد اطلاع رسانی از دیگر تولیدات نیز باشد می توان امیدوار بود که هزینه تولید فیلم ها قابل برگشت است.

وی با اظهار تاسف از مهاجرت مغزهای هنری می گوید: امیدوارم روزی برسد که هنرمندان و فیلم سازهای این استان برای دیده شدن نیاز را در مهاجرت به دیگر استان ها نبینند و بستر رشد و تولید فراهم شود،  چون این موضوع برای خراسان جنوبی که بر طبل فرهنگی بودن می کوبد جلوه خوبی ندارد.

دست و پای بسته

«فرامرز مهدوی» نیز یکی از کهنه کارهای فیلم سازی در استان است او که دانش آموخته انجمن سینمای جوان ایران در بیرجند است  می گوید: امسال دو فیلم مستند ساخته ام به نام های ماهی ها در آب می میرند و فریاد زیر آب درخصوص مشکلات زنان و دختران در استان اما مشکلات  مجوز برای تولید و اکران فیلم ها دست و پایمان را بسته است.

وی که  فیلم های مستند قبضه خاک ، خواب نما، خواب تلخ ، سگ دونی ، فریاد زیر آب ، ماهی ها در آب می میرند، علف های هرز ، هشت و یک و.... را در کارنامه هنری  خود دارد ادامه میدهد: حمایت مالی نشدن و سنگ اندازی برخی اداره ها راه را بر تولید فیلم بسته است. که البته بنده با فعالیت های زیاد در این زمینه برای تولید مستند و دریافت مجوزها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوان مشکلی ندارم.

وی می افزاید: اما در خصوص تهیه دو مستندی که امسال در حال ساخت بودم که مربوط به دریافت مجوز از اداره کل بهزیستی ، علوم پزشکی وبیمارستان امام رضا و کمپ های ترک اعتیاد بود به مشکلاتی برخوردم و همین مشکلات  باعث می شد تا سوژه مورد نظر در فاصله دریافت مجوزها از کمپ ترخیص و یا به مرکز دیگری منتقل شود.

وی تاکید می کند: من تا به حال برای ساخت فیلم هایم از هیچ اداره ای ریالی دریافت نکرده ام و در همه مستند هایم تهیه کنندگی را بر عهده داشته ام.

به عقیده وی  یک مستند ساز باید  رسالت داشته باشد و تنها به ساخت مستندش اکتفا نکند ساختن فیلم مستند یا داستانی مهم نیست مهم ساختن فیلمی است که راه روشن را به مخاطب نشان بدهد و به نوعی گره گشایی کند .

وی ادامه میدهد: چند سالی است که تحقیق و پژوهش گسترده ای در بحث درمان  اعتیاد ،علل و لغزش ها شروع کرده ام که در همین راستا فیلم نامه ها و داستان هایی هم نوشته ام و اداره کل زندان ها و کانون اصلاح و تربیت و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در این راستا همکاری خوبی داشتند.

وی تاکید می کند: فیلم سازی در استان واقعا سخت شده است و جای تاسف دارد که شبکه استانی بعد از سال ها هنوز نتوانسته حتی یک فیلم سینمایی بسازد و از طرفی  با برنامه های روتین و آنتن پر کن مخاطبانش را از دست داده است و کمتر کسی از استان پای برنامه های مرکز خاوران می نشیند.

مهاجرت مغزهای هنری

او که دل پر دردی دارد می گوید: طی این سال ها در حق فیلم سازهای استان از طرف صدا و سیما بی مهری های زیادی شد که باعث مهاجرت این افراد به خارج از استان شد در حالی که می شد با نگه داشتن این افراد و ساخت فیلم هایی با گویش های محلی بررونق برنامه های صدا و سیما افزود و به رقابت با دیگر استان ها مانند مازندران و گیلان و جنوب پرداخت.

وی ادامه می دهد: من هم چنانچه وابسته به این خاک و شهروخانواده ام  نبودم باید در حال حاضر در یکی از شبکه های خارج از کشور فعالیت می کردم اما مانده ام تا برای مردم استان و کشورم کار کنم.

وی با ابرازتاسف از خود سانسوری ها در استان در زمینه حمایت از برخی فیلم نامه ها در خصوص اعتیاد یا دختران فراری می گوید:  اگر چه بیشتر فیلم های مستندی که ساخته ام در قالب موضوعاتی  مانند آسیب های اجتماعی و آداب و رسوم استان است اما برخی از این فیلم نامه ها به دلیل حساسیت های بی مورد برخی  مسئولان استان حتی به میز تدوین هم نرسید .

مهم ترین مشکل بعد از سنگ اندازی ها برای گرفتن مجوز برای فیلم ساز ها در استان سنگ اندازی برخی نهادها و سازمان ها است که حتی با در دست داشتن مجوز هم نمی شود کاری از پیش برد چون هر اداره در استان به نظر می رسد یک اداره کل فرهنگ و ارشاد جداگانه ای دست و پا کرده است.

محدوده حمایت انجمن سینمای جوان

رئیس دفترانجمن سینمای جوان استان نیز می گوید: در حال حاضر تقسیم بندی انجام وپرتال تولید راه اندازی شده به طوری که فیلم سازان می توانند در گروه بندی های نیمه حرفه ای و حرفه ای ثبت نام کنند در پرتال و رزومه و اثرشان را آنجا قرار بدهند تا مورد بررسی و تایید اولیه قرار بگیرد.

ا«حمد رضا یاوری» می افزاید:  به عنوان مثال اگر فیلم سازی بخواهد از مشهد برای لرستان فیلم بسازد می تواند وارد پرتال شده و لوکیشن را لرستان انتخاب و چنانچه تایید اولیه دریافت کرد  باید به لرستان رفته و کار را پیچ کنند و جلسه دفاع از اثر انجام شود.

وی تاکید می کند: اما اگر کار نیمه حرفه ای باشد تا سقف 10میلیون تومان  و چنانچه حرفه ای باشد تا سقف 30 میلیون تومان مورد حمایت از طرف انجمن سینمای جوان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی  چنانچه فقط فیلم ساز فقط بخواهد مجوز دریافت کند و حمایت مالی نیاز نباشد می تواند در خواستش را با سه نسخه از فیلم نامه به اداره کل فرهنگ و ارشاد ارایه داده و در شورای تخصی فیلم و فیلم نام این موضوع بررسی می شود و چنانچه تایید شود مجوز دریافت می کنند.

وی تاکید می کند:اما چنانچه فیلم سازی در ابتدای کار باشد و دوره های آموزشی را دیده ، نیاز به حمایت مالی داشته باشد و فیلم نامه در حد دو تا سه دقیقه باشد دفاتر انجمن سینمای جوان در هر استان تا سقف 3 میلیون تومان از وی حمایت می کنند.

به عقیده وی دریافت مجوز ساخت فیلم ازاداره کل ارشاد اسلامی استان بسیار راحتتر از دیگر استان ها است به طوری که با ارایه در خواست و بررسی میتوان فیلم کوتاه تولید کرد.

وی می افزاید: امسال 6 طرح برای دفاع از انجمن سینمای جوان استان به مرکز ارایه شد که سه تا تایید نشد به علاوه این انجمن فقط از فیلم های کوتاه حمایت می کند.

وی توضیح میدهد: هزینه تجهیزات ودستمزد برای تولید فیلم کوتاه بالا رفته است  و انجمن سینمای جوان برای فیلم سازی تجهیزات ساده ای ،ابتدایی و نه حرفه ای دارد و در تمام کشور هم انجمن های سینمای جوان چون جنبه آموزشی دارند هم به همین صورت اداره می شوند.

محدوده حمایت های ارشاد اسلامی

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می گوید: حمایت های اداره کل ارشاد اسلامی از فیلم سازان روند طولانی دارد باید فیلم نامه فیلم بلند ابتدا توسط سازمان سینمایی وزارت  فرهنگ وارشاد اسلامی تایید شود واین در حالی است که در آنجا هم بر اساس  شاخص های خاص از آثار حمایت می شود. 

«سید علی زمزم» می افزاید: از آنجا که  تولید فیلم بلند هزینه زیادی دارد در گذشته شورای فیلم داشتیم که نمایندگی آن در خراسان رضوی قرار داشت و تفاهم نامه سه سویه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باهمکاری استانداری وانجمن سینمای جوان  منعقد کرده بود که بعد از تایید فیلم نامه در شورا هزینه های براورد شده توسط سه دستگاه تامین میشد.

وی ادامه میدهد: اما در حال حاضر آیین نامه تولید فیلم بلند تدوین شده است که فیلم سازان به وزارت خانه معرفی می شوند و اثرشان در سازمان سینمایی ودر شورای ارزشیابی بررسی می شود و چنانچه بتوانند تامین منابع کنند از طرف سازمان سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد مورد حمایت قرار می گیرند.

وی می افزاید: متقاضی در حال حاضر نداشته ایم فقط یک فیلم ساز مراجعه کرده که طرحش نواقصی داشته است که چنانچه این نواقص رفع شود مورد حمایت ارشاد قرار خواهد گرفت به علاوه  از ابتدای سال جاری تا کنون در خواست تولید و ساخت هیچ فیلم نیمه بلند و بلندی به اداره کل ارشاد اسلامی داده نشده است.

وی تاکید می کند: برای حمایت از فیلم های نیم بلند زیر سی دقیقه نیز بعد از تایید درشورای فیلم این فیلم ها برای تولید مورد حمایت مالی، زیر ساختی ، امکانات  و صدور مجوز قرار خواهند گرفت  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/