آخرین اخبار

تاریخ : 16. بهمن 1398 - 8:23   |   کد مطلب: 2680
انتخاب مستقل ها ادامه وضع موجود خواهد بود

به گزارش مهرمشرق، عمده کارشناسان کلان کشوری در حوزه های مختلف، مجلس دهم شورای اسلامی را مجلسی ضعیف با رویکرد وکیل الدوله بودن می دانند که حتی بسیاری از خود نمایندگان و همچنین نمایندگان خراسان جنوبی هم بر این موضوع صحه می گذارند.

یکی از دلایل مهم این موضوع هم این است که مجلس دهم، با سایر ادوار تفاوت اساسی در فراکسیون بندی داشت. در ابتدا دو فراکسیون ولایت متشکل از اصولگرایان و فراکسیون امید که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، تشکیل شد. اما بعد از مدت زمان اندکی از آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیونی با نام «مستقلین» اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی متشکل از اصولگرایان دولتی که توافق شده بود زیرمجموعه‌ای از فراکسیون ولایی باشد. نمایندگانی که به عنوان گروه وحدت مطرح بودند و سعی می کردند دو طرف را داشته باشند، که البته بعدا فراکسیون ولایی طی بیانیه ای، مستقلین را جدا از خود دانستند.
برخی از اعضای فراکسیون مستقلین که با حضور در لیست امید توانستند به مجلس راه بیابند، در ابتدا مسیر خود را از اصلاح طلبان جدا کردند اما چون خود را اصولگرایان معتدل می‌دانستند، حاضر به عضویت در فراکسیون ولایی هم نبودند. از سوی دیگر اعضای این فراکسیون در بسیاری از رأی گیری‌های صحن و موضع گیری‌ها، دیدگاه نزدیک‌تری به فراکسیون امید داشتند.

فراکسیون مستقلین عامل ناکارآمدی مجلس دهم

تشکیل فراکسیون مستقلین برای نخستین بار در مجلس دهم سبب شد تا فراکسیون اکثریتی در مجلس وجود نداشته باشد و این موضوع  به شدت به بهارستان دهم ضربه زد بطوری که ضعف آن نسبت به ادوار هشتم و نهم کاملا نمایان است و عملکرد قابل توجهی ندارد.

در حالی که در مجالس گذشته دو فراکسیون قدرتمند وجود داشت، اما در مجلس دهم هیچ فراکسیون قدرتمندی وجود ندارد و به همین دلیل در طرح‌ها و لوایح مهم تکلیف روشن نیست که افراد به چه رأی می‌دهند. در حالی که باید مجلس برای تصمیم‌گیری‌های قاطعانه، فراکسیون اکثریت داشته باشد و نبود آن، سبب ناکارآمدی خواهد بود، همانطور که در مجلس دهم این چنین است.

در حالی که بسیاری از کاندیداها علت حضور و راهیابی شان به مجلس شورای اسلامی، برون رفت جامعه از شرایط نامناسب موجود بود، اما سه فراکسیونی شدن مجلس و ایجاد فراکسیون مستقلین سبب ضعف در کارکرد هر دو جناح سیاسی و نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب و در نهایت ضعف در کارکرد مجلس شد. برخی از نمایندگان مجلس یکی از مهم ترین عوامل انفعال مجلس دهم را، تشکیل همین فراکسیون مستقلین می دانند و بر همین اساس است که لاریجانی و نحوه مدیریتش یکی از عوامل مهم این انفعال بشمار می روند.

مستقلین؛ گوش به فرمان لاریجانی

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهرمشرق، می گوید: معتقدم که فراکسیون مستقلین در مجلس دهم شورای اسلامی، عملا توسط آقای لاریجانی به وجود آمد و در واقع وقتی که وی دید که در صحنه مجلس فراکسیون های امید و ولایی تشکیل شد، بخشی از انتها و آخر طیف های این دو فراکسیون را گرفت و با مشارکت آنها فراکسیون مستقلین را تشکیل داد.

وی می افزاید: آنچه که از عملکرد این فراکسیون مشاهده شده است، این بوده که اعضای آن عمدتا گوش به فرمان رئیس مجلس بودند و زمانی که طرح های دلخواه لاریجانی به رأی نیاز داشت، وی از طریق این فراکسیون ورود می کرد. در واقع فراکسیون مستقلین تعیین کننده بود و اگر نگاهشان به سمت هر کدام از فراکسیون های ولایی و امید بود، همان فراکسیون رأی می آورد و نتیجه دلخواه به نفع آنها می شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر گفته می شود که مجلس دهم در مشت آقای لاریجانی بود، منظور همین فراکسیون مستقلین است که رئیس مجلس آنها را به هر سمتی که صلاح می دانست سوق می دهد، تصریح می کند: همین موضوع هم سبب گلایه مندی فراکسیون های ولایی و امید، ضعف عملکرد مجلس دهم و نوعی سنگ اندازی در مسیر پیشبرد اهداف بود. در حالی که یک نماینده باید حریت داشته باشد و در مسائل مختلف دور از نگاه های حزبی و به نفع مردم رأی دهد. اما گاهی اوقات نظرات کارشناسی و خواسته مردم در فراکسیون ها از جمله فراکسیون مستقلین لحاظ نمی شود که این موضوع به ضرر مجلس دهم تمام شد.

بده بستان سیاسی با دولتی ها

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اکنون هم برخی از کاندیداهای مجلس یازدهم شورای اسلامی خود را مستقل معرفی می کنند، تاکید می کند: کلمه مستقل در معنای خودش واژه خوبی است اما اگر فقط گفته شود و در عمل وابستگی وجود داشته باشد، بد است.

وی می افزاید: اینکه کسی بگوید نمی خواهم وابستگی حزبی داشته باشم و کاندیدای مستقل باشد، با موضوع فراکسیون مستقلین متفاوت است و نمی توان این دو را به هم گره زد. البته بستگی به نوع برداشت از کلمه مستقلین دارد؛ چرا که ممکن است برخی ها با توجه به فضای سیاسی حوزه انتخابیه و یا برای رأی آوری کلمه مستقل را به عاریت بگیرند. اما باید در عمل و صحنه دید که کسی که این حرف را می زند چه دیدگاهی دارد و آیا واقعا مستقل است و یا دارای دیدگاه های اصولگرایی و اصلاح طلبی است؟

حاجی‌دلیگانی همچنین رفتارهای لاریجانی در قبال دولت را یکی از دلایل اصلی ضعف مجلس دهم می داند و می گوید: فرمان مجلس کاملاً در اختیار لاریجانی است و وی به جای آنکه به دنبال اقتدار و در رأس امور بودن مجلس باشد، سطح مجلس را پایین آورده است. کارهای لاریجانی را نمی‌توان تعامل و همکاری با دولت دانست بلکه باید گفت که وی با روحانی بده‌ بستان سیاسی دارد. در واقع ارتباطات بسیار نزدیک لاریجانی با روحانی و دولتی‌ها باعث ضعف نظارتی و کاهش اقتدار مجلس دهم شده است.

اما تنها حاجی دلیگانی یا نمایندگان فراکسیون ولایی چنین دیدگاهی ندارند، بلکه اصلاح طلبان و فراکسیون امیدی ها هم بر این موضوع تاکید دارند.

مستقلین عامل تضعیف هر دو جناح چپ و راست

در همین زمینه علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تشکیل فراکسیون مستقلین به شفقنا، می گوید: بنابراین فراکسیون مستقلین باعث شد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نتوانند خوب کار کنند و کارکرد هر دو جناح سیاسی را تضعیف کرد. وقتی موضوعی را در مجلس بررسی می کنیم جناح چپ یا راست باید بتواند برای آن تصمیم بگیرد اما فراکسیون مستقلین برهم زننده همه مسائل در مجلس بود!

وی با تاکید بر اینکه در هیچ پارلمان دنیا فراکسیون مستقلین نداریم و خدا کند در مجلس یازدهم هم چنین فراکسیونی نداشته باشیم، تصریح می کند: پیش بینی من این است که برای دوره یازدهم، مردم به دنبال افرادی هستند که شناسنامه‌دار بوده و در جناح اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان حضور دارند. این دو جناح کاملا شناخته شده هستند و درست است که اصولگرا و اصلاح‌طلب، به صورت فراکسیونی عمل می‌کنند اما هر یک از نمایندگان در آراء خودشان مستقل هستند و استقلال نماینده با اینکه باید کار حزبی و سیاسی انجام دهد، فرق می‌کند.

جلوگیری از استیضاح توسط مستفلین

بختیار با بیان اینکه اصولگرایان و اصلاح طلبان با وجود انتقادات همچنان حضور پررنگی در مجلس آینده خواهند داشت، می افزاید: مستقلین کمتر می‌توانند وارد مجلس شوند چراکه مردم گرایشی به آنها ندارند و از افراد شناسنامه دارد حمایت می‌کنند. اگر این پیش بینی ما درست باشد و شاهد حضور مستقلین در مجلس یازدهم نباشیم، قطعا مجلس یازدهم می‌تواند عملکرد قوی داشته باشد. یعنی قانونگذاری و نظارت دقیقی انجام شود و حتی استیضاح وزرا هم به درستی انجام شود، چراکه مستقلین مانع از اجرای استیضاح‌ها شدند.

سه فراکسیونی بودن مانع تعیین تکلیف

در واقع یک فراکسیون اکثریت قوی، می‌تواند مجلس را با خود همراه کند. در مجلس دهم دو فراکسیون هم وزن ولایی و امید وجود داشت، اما در حالی که فراکسیون مستقلان وزن کمتری از این دو فراکسیون داشت، ولی تاثیرگذارتر بود و با رفتن به سمت یکی از این فراکسیون‌ها می‌توانست رأی نمایندگان را تعیین کند. همانطور که علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که هیچ کدام از سه فراکسیون مجلس دهم قوی نیست که خود این سه فراکسیونی بودن مانعی است برای توافق و تعیین تکلیف خیلی از مسائل.

بر این اساس نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از هر دو فراکسیون ولایی و امید، ایجاد فراکسیون مستقلین در مجلس دهم را که نه به صورت خودجوش، بلکه با برنامه ریزی و مداخله دولت تشکیل شد را علت ضعف در کارکرد این دوره می دانند و معتقدند وجود این فراکسیون، سبب کاهش قدرت حداکثری دو فراکسیون اصلی شده است.

فراکسیونی که به گفته نمایندگان مجلس، تمام اعضای آن در قالب لیست های اصولگرایی و اصلاح طلبی وارد مجلس شده اند و اگر در ذیل این لیست ها قرار نمی گرفتند، پایشان به مجلس باز نمی شد.

این فراکسیون که گفته می شود در راستای حفظ جایگاه لاریجانی ایجاد شد، به هدف خود رسید و در تمام طول این 4 سال، صندلی شماره یک پارلمان را به نفع کاندیدای خود تصرف کرد. این موضوع در حالی انجام شد که ریاست مجلس و فراکسیون مستقلین، در تصویب طرح ها و لوایح، به جای آنکه مدافع حقوق مردم باشد، از منافع دولت و جلوگیری از طرح سوال و استیضاح دولتی ها، حمایت کرد که این موضوع داد بسیاری از نمایندگان و صاحب نظران را درآورد و این مجلس را به عنوان مجلسی وکیل الدوله مطرح و مشهور کرد.

هوشیاری مردم در انتخابات پیش رو

این تجربه مجلس دهم بخصوص در حوزه حمایت از دولت و در مقابل آن کوتاهی در بعد نظارتی، برای بسیاری از نمایندگان انقلابی آزاردهنده و برای مردم و توسعه کشور، تجربه تلخی بود. اما اکنون نکته ای که حائز اهمیت است این است که مردم باید در انتخابات پیش رو به افرادی رأی دهند که حضورشان در مجلس زمینه ساز تشکیل دوباره فراکسیون مستقلین و ایجاد کرسی هایی برای حمایت از دولت و حذف منافع مردم نباشد.

در انتخابات پیش رو هم کاندیداهایی با عنوان مستقل ورود پیدا کرده اند که اگر راهشان به مجلس باز شود، در ذیل پرچم فراکسیون مستقلین قرار گرفته و همان کاندیداهای دولتی خواهند بود که مجلس منفعل دهم را ساختند. انتخاب این افراد سبب خواهد شد تا همچنان در توسعه بر همان پاشنه انفعال و ناکارآمدی بچرخد و دوباره خطر تکرار مجلس دهم را ایجاد می کند که آراء نمایندگان دلسوز مردم را تحت تاثیر قرار داد و به جای مردمی بودن حضورشان در مجلس، قوت قلبی برای گندکاری های دولتی ها بودند.

در حالی که مجلس باید در راس امور باشد اما متاسفانه عملکرد ضعیف نمایندگان و به‌ویژه رئیس ‌مجلس در دوره اخیر شأنیت مجلس برای در راس امور بودن را تنزل داده است. مهم‌ترین عامل تنزل مجلس از راس امور بودن، دولت‌ها هستند که به‌دنبال تبدیل نمایندگان مردم به وکیل‌الدوله‌ها هستند. لذا انتخابات ۹۸ ، باید مجلس را به راس امور برگرداند و باید گذر موفقیت‌آمیز نیروهای انقلابی و ملت ایران از طرح‌های شکست‌خورده و از صالح و بعضا متظاهر به صالح، به اصلح باشد، چراکه اکنون در دهه نود تحقق مطالبات و حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند افراد اصلحِ مقبول و جهادیِ شجاع است، که کم نیستند.

ضروری است تا مردم با بصیرت و بررسی دقیق، تلاش کنند تا با اعتماد به نیروهای تازه نفس و حذف چهره های تکراری و تاریخ انقضا شده، مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی و شأن ملت ایران را روی کار آورند و فضای انفعال و ناکارآمدی موجود را به فضای کارآمدی و جهادی تبدیل کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/